Ett år med TeeOff.no

17. februar 2016

Først og fremst: TUSEN TAKK til alle dere som bidrar til å gjøre TeeOff til det det er, og til alle dere som benytter dere av nettsiden. Det er veldig inspirerende!

12 februar 2015 lanserte jeg i det stille teeoff.no, uten anelse om hvordan siden ville bli mottatt. Da hadde jeg sittet drøyt 500 timer i forkant, hvor tiden i hovedsak gikk med til å innhente og plotte inn informasjon om alle golfbanene.

Bakgrunnshistorien

De som har lest FAQ’en vet at nettsiden startet som et regneark. Forhistorien kan for dere andre oppsummeres på følgende måte:

Jeg satt en søkkvåt høstdag i 2014 og drømte om å spille golf et sted det ikke regnet, og surfet Internett for å finne en egnet bane. Det skulle vise seg å være litt av en utfordring! Google er jo en fantastisk søkemotor, men i denne sammenhengen ga den meg ikke nok informasjon.

Jeg fant etterhvert frem til oversikten Norges Golfforbund har skjult lagt ut på nett: http://www.golfforbundet.no/. (Hold muspekeren over Spiller og klikk på Klubber og baner. Deretter følger du lenken til http://www.vtg123.no/. Her klikker du på Finn din klubb og skriver inn et postnummer du vil ta utgangspunkt i. Nettsiden returnerer så en oversikt over de fem nærmeste banene, bl. annet med lenke til klubbenes hjemmeside.)

Det ser forresten slik ut på mobil:

vtg123.no på mobil

Dette er sikkert mer enn godt nok for mange, men det vekket ikke akkurat lysten til å reise på golfturné hos undertegnede. I stedet ble jeg sittende å surre foran pc’en, og endte i min naivitet opp med begynne på et regneark.

Ønsket var å ha en oversikt over banene i nærområdet (Østlandet). Kort sagt vokste dette prosjektet raskt ut av alle proporsjoner, og sluttproduktet ble altså teeoff.no. Siden er med andre ord ikke laget for å tjene penger, eller skape en karriere, men rett og slett for å gi meg selv lyst til å besøke andre golfbaner enn egen fra tid til annen.

Underveis i prosessen ble målet å presentere hver golfbane på en slik måte at man klødde i golffoten etter å reise dit å spille, samtidig som man umiddelbart fikk all nødvendig informasjon samlet på ett sted. Dette skulle fungere uansett «dings» man besøkte nettsiden med.

Uten at jeg var klar over det var jeg i ferd med å bygge en markedsføringskanal for norske klubber og golfbaner. Da jeg innså dette lagde jeg siden slik at alle klubbene selv kan administrere innholdet.

Etter at siden ble lansert har den blitt «markedsført» på Facebook, samt at golfsnakk.no velvilligst har gitt plass til et lite banner. Denne markedsføringen har primært blitt gjort fordi jeg mistenker at flere enn undertegnede har glede av en nettside som TeeOff. I tillegg har det blitt sendt e-post til administrasjonen i alle klubbene, med håp om at de skal bidra med informasjon/oppdateringer.

Hvordan har så det første året vært?

Mottagelsen må sies å ha vært blandet, og for å ta de kjedelige punktene først:

Golfforbundet har jeg blitt fortalt har et vedtak på å ikke relatere seg til sider som TeeOff i det hele tatt. I mitt stille sinn drømte jeg om at de, da de åpenbart ikke har ressurser til å lage noe tilsvarende selv, gladelig ville fortelle resten av verden at TeeOff er nyttig og bra. Jeg tenkte at vi tross alt er en liten golffamilie her på berget, og derfor burde utnytte alle ressurser som er tilgjengelig. -Naiv igjen… 🙂
(Ei heller norskgolf.no har nevnt teeoff.no i noen sammenheng.)

Minst én klubb (Hauger Golfklubb) har blokkert TeeOff og undertegnede på Facebook, antagelig fordi jeg, når jeg har gjort store endringer på siden, har fortalt om dette på klubbers Facebook-sider.

Mange i administrasjonen i klubbene rundt om har respondert og kommet med bidrag til siden (tusen takk!), men enda flere har ikke gjort det. Og med «ikke gjort det» mener jeg at de ikke engang besvarer e-post.

Hva dette skyldes vet jeg ikke, men jeg mistenker at det er en kombinasjon av at de ikke kjenner til TeeOff, at de tror det koster penger, at de ikke tror det har noen verdi, og at de ikke skjønner verdien av å være synlig på Internett. (Dette siste punktet gjenspeiles også i mange av klubbenes hjemmesider, og er kanskje en konsekvens av at vi golfere generelt ikke tilhører «den kommende generasjon»?)
Som sagt, unntakene finnes naturligvis, men det er påfallende hvor fraværende de som har ansvaret er.

Her er forresten et eksempel på et av unntakene. Sandane GK er en 9-hulls bane i Sogn og Fjordane som sikkert, som resten av klubbene i Norge, skulle ønske seg flere besøkende. Slik de presenteres på TeeOff blir man hvertfall ikke skremt bort! Trolig er det fler enn meg som gjerne skulle spilt innspillet på bildet, med den praktfulle naturen rundt…

Sandane GK tok ansvar og sendte bilde

Nå er heldigvis ikke alt helsvart!

TeeOff ble jo laget for golferne, og der har mottagelsen vært upåklagelig! Det var åpenbart mange som savnet et slikt tilbud! Trafikken har vært høyere enn forventet (men lavere enn ønsket… ).

TeeOff har god dialog med sine gjester: De (golferne) kommer med tilbakemeldinger på hvordan gjøre teeoff.no bedre, de sender bilder, de kommer med korrigerende data, og noen har også tatt ansvaret for egen klubb der administrasjonen ikke har gjort det. Med ett unntak (det var en kar i en diskusjon på Facebook fra en klubb på vestlandet et sted som mente Golfbox var bedre) har alle tilbakemeldinger om TeeOff som tilbud vært positive. Og det er jeg MEGET takknemlig for! 🙂

Jeg ser av statistikken fra siden at veldig mange av de som besøker TeeOff kommer tilbake flere ganger.  Mange (flertallet) sjekker ut flere baner hver gang. Dét det klikkes mest på er kart med kjøreanvisning. Utfra dette tolker jeg det dithen at nettsiden faktisk bidrar til at klubbene får flere gjestespillere.

Annet kuriosa når det gjelder trafikken på TeeOff:

  • I vinter har brorparten av de som besøker siden vært inne på Åpne baner. Ikke overraskende har Ski GK (med vinteråpne kunstgressgreener) vært en av sidene som har blitt studert oftest.
  • Klubben som har blitt vist oftest er Losby GK. Deretter følger Salten GK og Norsjø GK.
  • 116(!) forskjellige sider er det høyeste antall sider én besøkende har sett på i løpet av ett besøk.
  • Onsdager er den dagen flest besøker TeeOff. (Planlegger helgen?)
  • Lørdager er den dagen færrest besøker TeeOff. (På golfbanen!)
  • Ca halvparten av de besøkende bruker pc. Resten bruker mobil (og nettbrett).
  • Ca 30 % av de besøkende kommer etter et søk på Google. Ca 30 % kommer fra Facebook.
  • Snaut 10 % av de besøkende kommer fra et annet land enn Norge.

Veien videre

Selvsagt skulle jeg ønske siden hadde enda flere besøkende, men jeg klager ikke når jeg ser at det midtvinters kommer like mange innom som det gjorde på sommeren i fjor. Det lover godt!

Jeg skulle ønske flere klubber kom på banen(!) og presenterte seg her, slik at jeg kan erstatte det generiske bildet under

Toppbilde-default

med bilder som dette (som er fra Hemsedal GK):
HemsedalGK

Jeg håper å få kodet siden slik at den responderer enda raskere. Det er bedre enn innledningsvis, men det er også absolutt rom for forbedringer.

Ideelt sett skulle jeg ønske NGF tok på seg ansvaret og lagde noe som er bedre enn TeeOff. Det er veldig mye arbeid forbundet med nettsiden, og dette arbeidet betaler seg ikke i kroner, for å si det mildt. Samtidig gir siden meg mye glede, og jeg har hatt mange flotte mentale golfreiser mens jeg har holdt på med utviklingen og driften. Så inntil videre så fortsetter jeg…

Derfor: Takk for år én, og velkommen år to (og kanskje fler)…

Happy golfing! 🙂

Mvh Erol Haagenrud