Hvordan få flere til å spille golf?

25. mars 2015

Presidenten i Norges Golfforbund, Finn H. Andreassen, stilte det betimelige spørsmålet «Hvordan få flere til å spille golf?» i Norsk Golf for en liten tid tilbake. Også annen golfpresse er stadig frempå og snakker om hvor vanskelig det er i golfnorge for tiden.

Jeg skal på langt nær påstå at jeg vet svarene, men i prosessen med å utvikle TeeOff er det er et par ting som har slått meg. Så det jeg skriver under er utelukkende basert på erfaringene mine gjennom TeeOff.

Golf handler om glede, ikke regler og penger

Jeg har, når jeg har bygget opp fundamentet i TeeOff, besøkt samtlige norske golfklubber på Internett. -Og jeg våger den påstanden at mindre enn halvparten av klubbene klarer å presentere idretten på en slik måte at det virker attraktivt å spille golf. Fokus på nettstedene handler ofte om restriksjoner og penger, heller enn golfglede og vakre bilder fra det fantastiske «produktet» de egentlig representerer.

Jeg tror veien til å produsere nye golfere (og få flere greenfeespillere) hadde blitt mye kortere hvis klubbene hadde investert mer i å fremstå som de fortjener på Internett. Det handler om enkle ting: Flotte bilder, at det fungerer på mobil, og at det er golfglede, ikke restriksjoner som kommuniseres…

Tips til klubbadministrasjonen:

Først og fremst: Få en ikke-golfer til å se på nettsiden din, og spør vedkommende etterpå om han/hun nå har mer lyst til å begynne å spille golf…

Hvis nei: Alliér dere med et (av, det er sikker flere av de) medlem som behersker WordPress. Invester noen hundrelapper i en ferdiglaget WordPress-mal, og flytt hele nettsiden over på denne plattformen.
(Jeg snakker ikke om å ha siden liggende på WordPress.com. Dere installerer WordPress på eget domene.)

Jobben er faktisk mindre (og koster trolig langt mindre) enn dere tror.
Brått har dere en nettside det er ekstremt enkelt å holde oppdatert, og som fungerer bra uansett skjermstørrelse den som besøker dere har.
Kjør en fotokonkurranse blant medlemmene, og spre det glade budskap…

Så over til noe annet jeg har observert. Dette er muligens relatert til at teeoff.no er en (ukjent) nykommer, men jeg mistenker at problemet er mer generelt enn som så:

Medlemmene er flinkere til å markedsføre klubbene og banene enn det ledelsen er

TeeOff inneholder en database over alle norske golfanlegg. Første måneden nettsiden lå ute hadde jeg (ja, det er bare én person bak TeeOff ) snaut 3000 unike besøkende som i snitt så på 3,5 sider hver. Hver besøkende på teeoff.no tilbrakte i snitt 2 minutter og 55 sekunder der inne. Antallet besøkende er jo ikke gigantisk, men det er heller ikke ille for et nettsted som har brukt kr. 1000,- i markedsføring (for å synes på Facebook).
Trafikken er økende, og det er ennå ikke sesong. TeeOff har åpenbart funnet sin nisje.

-Hvem er forresten disse 3000 besøkende? Vel, målgruppen er jo greenfeespillere…

Som dere vet er nettstedet fylt med store mengder informasjon. Alt dette er punchet inn manuelt, så at det er feil her inne er selvsagt. Nå til poenget:

Jeg har fått tilbakemeldinger fra mange (tusen takk!), vedrørende korrigeringer, utfyllende opplysninger og lignende. Hvem er disse ivrige, som ser verdien av å presentere klubben og banen sin der de kan? Jo, det er medlemmene i norske golfklubber. Uten å ha regnet meg frem til den nøyaktige fordelingen tør jeg si at 9 av 10 henvendelser har kommet fra vanlige golfere. All ære til stolte og engasjerte golfere, men hvorfor er ikke ledelsen i (så mange av) klubbene flinkere til å fortelle omverdenen om det de tilbyr?

Hadde jeg selv drevet en golfklubb hadde jeg sørget for at man fant informasjon om klubben overalt hvor det var mulig. Det ville faktisk vært noe av det første jeg hadde tatt tak i.

(Dette sies ikke i et forsøk på å overvurdere betydningen av TeeOff. Selv om vi* er unike på vår måte er vi bare en aktør av mange.)

Hvordan få tak i nye spillere (eller, i dette tilfellet; greenfeespillere) hvis ingen har hørt om deg? Å bare synes på egen hjemmeside tror jeg er langt fra godt nok.

Endelig budskap her er en oppfordring til administrasjonen i klubbene om å utvide horisonten. Verden er større enn deres egen hjemmeside. (Intet vondt ment!)

***

Når alt dette er sagt må jeg få poengtere at det er mange klubber i Norge som faktisk gjør jobben grundig. De har praktfulle nettsider, og synes mange steder på nettet. Jeg blir ikke overrasket hvis disse er de samme som de som har best rekruttering, flest greenfeespillere, og flest fornøyde medlemmer…

Happy Golfing! 🙂

* TeeOff og jeg…